چگونه هوش مصنوعی می‌تواند تبدیل به مهم‌ترین شریک تولید شود؟

AI

صنایع تولیدی و سازمان‌های صنعتی بیش از هر زمانی دیگری تحت فشار قرار دارند تا به افزایش بازدهی، بهینه‌سازی کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهبود زمان فعالیت برسند. البته این اهداف ممکن است از یک صنعت تا صنعتی دیگر متفاوت باشد و این فشارها نیز از جهات مختلفی به صنایع وارد می‌شوند. از یک سو رهبران کسب‌وکارها در پی افزایش سود خود در یک بازار ناپایدار اند و از سوی دیگر افکار عمومی و سهام‌داران اصلی به ماندگاری صنایع و ترقی نیروی کار توجه دارند.

عملکرد خوب صنایع، دیگر وابسته به تنها یک بُعد از کسب‌وکار نیست. اما چگونه می‌توان خود را با این حقیقت وفق داد؟

پاسخ، هوش مصنوعی است. فناوری‌ای که هم‌اکنون نیز در رسیدن به این اهداف دشوار صنعتی نقشی کلیدی دارد. توسعه فناوری هوش مصنوعی در صنایع، به بهره‌گیریِ بیشتر از اطلاعات و رسیدن به فرآیندهای تجاری جدیدتر و بهتر کمک می‌کند. فرآیندهایی که منجر به نتایج تجاری مهم و مثبتی در حوزه‌های کلیدی نظیر سوددهی، ماندگاری و ایمنی می‌شود.

سوددهی و ماندگاری، ارتباطی دوسویه دارند

در بحبوحه سال پر چالشی که موجب ناپایداری بیشتر دنیای تولید شد، سوددهی عاملی اساسی برای دوام آوردن صنایع بود. در شرایطی که کنترل بازار و نوسانات تقاضا غیرممکن است، بهنیه‌سازیِ دارایی‌ها بهترین راه برای رسیدن به سوددهی است. هوش مصنوعیِ صنعتی می‌تواند برای بهنیه‌سازی دارایی‌ها عاملی کلیدی باشد زیرا این امکان را به متخصصان علم داده می‌دهد تا هزاران سناریوی مختلف را برای تعیین بهترین پروسه تولید در رسیدن به اهداف خاص تجاری بررسی کنند.

یکی از بهترین شیوه‌های بهنیه‌سازی دارایی‌ها، پیشگیری از کاهش ارزش آن‌ها است. تداوم تولید به قابلیت هوش مصنوعی برای کشف نقایص در دارایی‌ها تکیه دارد. همچنین این فناوری می‌تواند اختلالات احتمالی در پروسه‌های موثر بر آن دارایی‌ها را پیش‌بینی کند و به جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها کمک کند.

اگر هوش مصنوعی صنعتی با شیوه سنتی تحلیل اطلاعات ترکیب شود، می‌تواند الگوهای غیر عادی در کارکرد دارایی‌ها را تشخیص دهد و نه تنها درباره از کار افتادگی احتمالی هشدار دهد، بلکه اقدامات لازم برای حل مشکل را نیز توصیه کند . وقفه در کار یک کارخانه اصلی‌ترین عامل از دست دادن سود است؛ علاوه بر آن شرکت‌های بسیاری با از کار افتادن یک کارخانه، هر ساعت و یا هر روزه صدها هزار دلار از دست می‌دهند. رسیدن به این بینش که هوش مصنوعی صنعتی می‌تواند موجب سلامت دارایی‌ها و پروسه‌های تولید شود، باعث اطمینان تولیدکنندگان بیشتری به بهره‌گیری از آن در مسائل محدودی که می‌تواند بر کل عملیات تولید اثرگذار باشد ؛ خواهد شد .

هوش مصنوعی تنها در بهنیه‌سازی دارایی‌ها نقش ندارد؛ بلکه در بهینه‌سازی پروسه تولید نیز عاملی حیاتی است. استفاده از هوش مصنوعی در مدل‌سازی پروسه تولید، عاملی کلیدی برای بهره‌گیریِ بیشتر از اطلاعاتی است که شرکت‌ها جمع‌آوری کرده‌اند. ترکیب هوش مصنوعی صنعتی با علم داده و دانش تخصصی می‌تواند مدل‌های گوناگونی از پروسه‌های تولید را در اختیار تولیدکنندگان بگذارد تا آن‌ها درک بهتری از این موضوع داشته باشند که کدام پروسه تولید برای رسیدن به اهداف تجاری آن‌ها بیشترین مزیت را دارد.

دیگر مزیت جالب مدل‌سازی به کمک هوش مصنوعی این است که تولیدکنندگان می‌توانند با بهره‌گیری از آن، به طور هم‌زمان به سوددهی و ماندگاری برسند. برای مثال اگر یک شرکت بخواهد مصرف انرژی و میزان انتشار کربن خود را کاهش دهد، مدل‌سازی پیشرفته به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به طور دقیقی پروسه‌های تولیدی را طراحی کند که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کارایی تولید را نیز افزایش دهد.

با مقایسه سناریوهای مختلفی که مدل‌سازی به کمک هوش مصنوعی در اختیار ما می‌گذارد می‌توان توازن صحیح [میان سوددهی و ماندگاری] را پیدا کرد. این مدل‌سازی به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که همواره چندین گزینه پیش روی خود داشته باشند و بتوانند درباره تمام اهداف تجاری خود، تصمیمات مهم‌تر و سریع‌تری بگیرند.

آماده شدن برای یک نیروی کار در حال تغییر

هوش مصنوعی صنعتی علاوه بر کارایی در رسیدن به اهداف سوددهی و ماندگاری، به بهبود شرایط نیروی کار نیز کمک می‌کند. این فناوری باعث می‌شود شرکت‌ها دانش بهتری در زمینه ماشین‌های خودکار و نیروی کار در حال تغییر داشته باشند. همچنین نرم‌افزارهای هوشمند و روش‌های خودکار اشتراک دانش به کارگران این امکان را می‌دهد تا بدون حضور دائمی متخصصان یا داشتن پیش‌زمینه تخصصی تصمیم‌گیری کنند. این موضوع برای همگانی کردن فناوری و ایجاد طیف وسیع‌تری از توانایی درون کارخانه حیاتی است.

هر ساله با موج بازنشستگی کارگران و ورود اندک پرنسل جدید برای جایگزینی آن‌ها، دنیای تولید با کمبود مهارت مواجه می‌شود. در همین حین پرسنل جدیدی که مشغول به کار می‌شوند ادعای داشتن مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها و همچنین انتظارات گوناگونی در رابطه با نحوه کار با فناوری در محیط کارخانه دارند. این دو واقعیت، ارزش واقعی بهره‌گیری از هوش مصنوعی صنعتی را نشان می‌دهند؛ به ویژه کارایی این فناوری در تسهیل فرآیند تغییر در نیروی کار، رفع موانع تخصص و کاهش شکاف مهارتی مشخص خواهد شد .

بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تولید، تنها با یک هدف واحد انجام نمی‌شود بلکه در صورت استفاده صحیح، می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به کسب‌وکارهای زیادی کمک کند. در نهایت، هوش مصنوعی صنعتی می‌تواند برای فرآیند تولید شرکت‌هایی که می‌خواهند در این سال پر چالش همچنان به رونق خود ادامه دهند، شریکی واقعی باشد.

منبع : سایت manufacturing