نکات مفید در پیاده سازی ERP

مهم نیست در چه نوع تجارتی مشغول به کار هستید؛ پیاده‌سازی برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) پروژه‌ای ضروریست که باید جدی گرفته شود. پیاده‌سازی  ERP، از نگرانی‌ها درباره هزینه و تشریح بازده سرمایه‌گذاری (ROI) گرفته تا تامل درباره اینکه چه کسی این فرآیندها را در شرکت شما مدیریت خواهد کرد، نیازمند تعهد تیم و پشتیبانی مدیران تجارت در جهت رسیدن به موفقیت است.

نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که پیاده‌سازی ERP، وظیفه‌ای عظیم است ؛ اما این بدین معنا نیست که این فرآیند باید رنج‌آور باشد. با برنامه‌ریزی و اجرای مناسب، پیاده‌سازی ERP فرآیندی روان بوده و سبب بهبود کارآیی تجارت خواهد شد. در اینجا، تعدادی نکات مناسب برای پیاده‌سازی ERP که می‌توانند در حین انتخاب و استقرار برنامه موردنظر مورد تامل قرار گیرند، ارائه شده‌اند.

بهترین پیاده‌سازی ERP را برای تجارت خود انتخاب کنید

با توجه به گستره فعالیت‌هایی که ERP در برمی‌گیرد، نباید جای تعجب باشد که انواع مختلفی از پیاده‌سازی‌های ERP وجود داشته باشند. می‌توانید برنامه ERP را به صورت شخصی‌سازی شده بسازید و از بالا به پایین برنامه‌ریزی کنید؛ البته هزینه و پیچیدگی این انتخاب، ممکن است این روش را آنچنان محتمل نسازد.

می‌توانید یک نرم‌افزار شخصی ERP تهیه کرده و بر روی رایانه‌ها و سرورهای کمپانی خود نصب کنید. البته، قبل از سرمایه‌گذاری بر روی یک برنامه ERP در محل ، بهتر است این حقیقت مهم را نیز در نظر بگیرید: دو سوم تجارت‌های متوسط، از نسخه‌های قدیمی نرم‌افزارهای ERP استفاده می‌کنند. شاید علت آن را بپرسید؛ اکثر این سازمان‌ها به این نتیجه می‌رسند که پیاده‌سازی مجدد نسخه‌های جدید دردسر زیادی دارد – به خصوص به این علت که هر به‌روزرسانی، خطر از دست دادن موارد شخصی‌سازی شده و ترکیب شده برنامه‌ را به همراه خواهد داشت. به روز نگه داشتن  ERP، کلید بهره‌وری حداکثری از آن است، ضروریست که سیستمی انتخاب کنید که به روزرسانی آن آسان بوده و شخصی‌سازی‌ها را نیز نگهداری کند.

روش سومی نیز وجود دارد؛ استفاده از یک سیستم ERP مبتنی بر رایانش ابری مانند NetSuite. به دلیل اینکه این سیستم کاملا خارج از محل ارائه دهنده ERP مدیریت می‌شود و مبتنی بر رایانش ابریست، نیاز به پرداخت هزینه اولیه سنگین برای سخت‌افزارهای IT و سرورها، یا نگرانی درباره اختصاص پرسنل در جهت مدیریت آن نخواهید داشت. به علاوه، پیاده‌سازی‌های مبتنی بر رایانش ابری معمولا نسبت به پیاده‌سازی در محل، بسیار سریع‌تر هستند و آسان‌تر مستقر می‌شوند و به علت اینکه ارائه دهنده سرویس مسئولیت به‌روزرسانی آن را به عهده دارد، نگهداری از آن نیز بسیار بی‌دردسرتر است. از همه مهم‌تر، با تکنولوژی رایانش ابری ، بهبود محصولات زحمتی به همراه ندارد – شخصی‌سازی‌ها و ترکیبات با ارتقای سیستم، به‌روزرسانی می‌شوند – در نتیجه همواره می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تجارت شما، با پیشرفته‌ترین ظرفیت‌ها به پیش می‌رود.

خرید سهم و امضای توافق نامه درباره پیاده‌سازی ERP

خرید سهم از کمپانی اجرایی معنایی پیش از ارائه یک امضا برای قبول سرمایه‌گذاری در یک سیستم ERP دارد (البته نیز بسیار مهم است)؛ این امر به معنی مطلع کردن مدیران از اهمیت و معنای پیاده‌سازی ERP برای کمپانی است. فرای نرم‌افزار، ERP می‌تواند تجارت شما را متحول کند؛ ایده‌ای که مدیران اجرایی باید از آن پیش از حرکت به سمت هر گونه فعالیت استقراری، پشتیبانی کنند. تعامل مکرر میان مدیران اجرایی در ارتباط با برنامه پیاده‌سازی ERP و فرآیندهای تغییرکننده، برای ایجاد تعهد و حتی اشتیاق میان کارکنان شرکت ، ضروریست.

توقعات منطقی از پیاده‌سازی ERP داشته باشید

نرم‌افزار  ERP، ابزار قدرتمندیست که می‌تواند بر کارایی فرآیندها بیفزاید، گستره دید شرکت را افزایش دهد، هزینه را کمتر کند و شیوه تجارت شما را به طور کامل تغییر دهد – اما این اتفاقات یک شبه رخ نمی‌دهند. سیستم‌های ERP خود شامل سیستم‌های پیچیده مدل سرویس‌گیرنده-سرویس‌دهنده اند ، مانند حسابداری، مدیریت موجودی ، تجارت الکترونیک و مدیریت ارتباط با مشتری CRM هستند که در جهت ارائه خدمات بی‌نقص به کاربران، با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

این امر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و زمان مناسب برای اجرا دارد. برای سرعت بخشیدن به فرآیند پیاده‌سازی، اطمینان حاصل کنید که محدوده پروژه شما به خوبی مشخص شده است. همکاری با یک متخصص باتجربه و آگاه ERP را نیز در نظر بگیرید. یک مشتری نت سویت معمولی معمولا قادر است در عرض سه ماه، سیستم ERP خود را پیاده سازی کند – که در مقایسه با پیاده سازی در محل، که معمولا یک سال و نیم به طول می‌انجامد، بسیار کم‌تر است.

بر منابع انسانی و مدیریت پروژه قوی تمرکز کنید

پیش از شروع پیاده‌سازی  ERP، اطمینان حاصل کنید که شرکت شما نیروی انسانی کافی برای اتمام پروژه را دارد. این ممکن است امری واضح به نظر برسد، اما بسیاری شرکت ها مراحل استقرار را بدون اختصاص نیروی انسانی کافی شروع می‌کنند. نتیجه این فشار کاری  نیروی انسانی ناراضی است که بیش از توان خود کار کرده‌اند، و نصب غیربهینه سیستم خواهد بود.

تعیین یک مدیر پروژه متعهد و یک تیم مناسب برای پیاده‌سازی ERP سبب می‌شود از بی نقص پیش رفتن پروژه اطمینان حاصل کنید. سعی کنید برخی وظایف و کارهای اعضای تیم ERP را از آنان بگیرید تا وقت کافی برای تمرکز بر این وظیفه داشته باشند. رهبری با توانایی‌های مدیریت پروژه قوی شناسایی کنید تا بتواند میان اعضای تیم ، تعاملات مناسب برقرار و مشکلات پیش آمده را شناسایی کند و پیاده‌سازی را مطابق برنامه پیش ببرد.

توجه به این نکات باعث می‌شود سیستم خود را به درستی استقرار کنید و فرآیندها را به طور کامل به پایان برسانید. جستجوی بهترین روش پیاده‌سازی ERP برای شرکت ، تعهد برای تلاش کافی ، و پشتیبانی کافی از کارکنان خود اقداماتی هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند، اما در نهایت، تجربه ERP کارآمدتر و تجارتی بهتر را در درازمدت به همراه خواهند داشت.

منبع : نت سویت اوراکل