اینترنت اشیا چگونه می‌تواند برنامه‌ریزی منابع سازمانی را تقویت کند

به نظر می‌رسد اینترنت اشیا در کل مسیر از درون چاردیواری کارخانه تا زنجیره تأمین برای تولیدکنندگان بسیار مثمر ثمر باشد. اما نکته مهم اینجاست که تولیدکنندگان در میان هیجان بابت ارتباط بیشتر محصولات صنعتی، از تأثیر چشمگیر اینترنت اشیا (IoT) بر سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) و فرایندهای کسب‌وکار مورد حمایتشان غافل نشوند.

هدف اصلی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی آن است که داده‌ها و اطلاعات کاربردی را در اختیار رهبران شرکت قرار دهد. اما جمع‌آوری داده‌های دقیق یک چالش همیشگی و ملال‌آور است. اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که دسترس‌پذیری داده‌ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد و دقت را بهبود بخشد. این امر دارای پیامدهای قابل‌توجهی برای خدمات مشتریان، پیش‌بینی، مدیریت موجودی و هوش تجاری است.

تولیدکنندگان به منظور بهره‌گیری کامل از پتانسیل تجاری اینترنت اشیا، لازمست با تجهیز محصولات خود به حسگرها و ابزارهای لازم، آن را در عملیات تولید خود به‌طور کامل به کار گیرند. آنها همچنین باید از پتانسیل کامل سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی مدرن استفاده کنند، که دسترسی آسان به برنامه‌های جدید و بهبود عملکرد از طریق ابر را ارائه می‌دهند.

تولیدکنندگان پیشرو که با سرعت تمام به سمت دنیای مجهز به اینترنت اشیا حرکت می‌کنند و به دنبال به حداکثر رساندن ارزش سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی خود هستند، از مزایای رقابتی بهره‌مند خواهند شد.

 

بهبود خدمات مشتری و خدمات میدانی

یک چالش همیشگی تولیدکنندگانی که محصولات صنعتی پیچیده و بادوام تولید می‌کنند، لزوم سرویس و نگهداری مداوم است. تولیدکنندگان پس از ارسال محصول به مشتری، عموماً ارتباطش با آن قطع می‌شود و مجبورند برای ارزیابی عملکرد آن به بازدیدهای میدانی و تماس‌های خدمات مشتریان اتکا کنند.

اینترنت اشیا در حال تغییر این معادله است. اگر محصول مزبور به اینترنت متصل باشد، تولیدکننده می‌تواند به اطلاعات مربوط به نحوه استفاده، فرسودگی و استهلاک آن دسترسی پیدا کند. در برخی موارد، این محصول حتی می‌تواند براساس فرسودگی و استهلاک یا ساعات کار تشخیص داده شده، سرویس یا قطعات تعویضی خود را سفارش دهد (یا این قطعات را در چاپگر سه‌بعدی چاپ کند). همچنین این امکان وجود دارد که مشکل احتمالی از راه دور از طریق اینترنت حل شود. در غیر این صورت، مهندسان می‌توانند هشدار اضطراری را فوری دریافت کرده و بازدید حضوری را برنامه‌ریزی کنند.

علاوه بر این، به لطف اینترنت اشیا، ارتباط مستقیم با کاربران نهایی اکنون به یک قابلیت مهم سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی تبدیل شده است. در گذشته، ماژول سرویس سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی با اطلاعات مشتری برای هر شماره سریال، چه در زمان حمل و چه پس از آن به‌روز می‌شد. هنگام فروش مستقیم تولیدکننده به مشتری، کاربر نهایی از همان ابتدا در سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی قابل مشاهده است. اما هنگام فروش محصولات از طریق نمایندگی‌ها، به دست آوردن اطلاعات کاربران نهایی یک چالش بوده است.

اینترنت اشیا با فراهم آوردن امکان ارتباط محصول با تولیدکننده از لحظه شروع به کار، این مشکل را برطرف کرده است؛ این امر به تولیدکنندگان انعطاف‌پذیری بیشتری در مدل فروش خود بخشیده و گنجینه‌ای از اطلاعات برای عملیات سرویس و مهندسی در اختیارشان قرار می‌دهد.

 

پایان پیش‌بینی؟

تولیدکنندگان ناگزیر از پیش‌بینی هستند. تولیدکنندگان با اتکا بر مدل‌های پیچیده ریاضی، به دنبال برون‌یابی داده‌های فروش تاریخی و تشخیص روندها و الگوها و پیش‌بینی آنها در آینده هستند. اما حتی پیشرفته‌ترین فرایندهای پیش‌بینی نیز همچنان دارای کاستی‌هایی است.

اینترنت اشیا از طریق فراهم آوردن امکان انتقال مستقیم سطح موجودی نقاط فروش به کارخانه، این قابلیت را دارد که فرایند پیچیده و چالش‌برانگیز پیش‌بینی را تقریباً به‌طور کامل – شاید حتی کاملاً – حذف کند. همچنین در مورد محصولات پیکربندی شده، اطلاعات مهمی درباره پرطرفدار بودن برخی پیکربندی‌ها می‌تواند در دسترس قرار گیرد. تولیدکننده با در اختیار داشتن این اطلاعات، می‌تواند به جای مدل پیش‌بینی‌محور «ساخت برای انبارش[1]» به مدل سودآورتر «ساخت طبق سفارش[2]» روی آورد و فقط محصولاتی را تولید کند که واقعاً خواهان دارند. در مورد شارژ مجدد موجودی ذخیره شده توسط فروشندگان و مدیریت شده توسط تأمین‌کنندگان نیز همین امر صادق است.

در دهه 1990، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی شروع به ارائه پورتال‌هایی به فروشندگان و مشتریان به منظور بهبود و تسریع ارتباطات کردند. این کار پیشرفت عظیمی بود که فروشندگان و مشتریان را قادر ساخت تا با دسترسی مستقیم به سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، سفارشات را تأیید و به‌روزرسانی کرده و هرگونه مشکل را ثبت کنند. در دنیایی برخوردار از قابلیت اینترنت اشیا که محصولات مستقیماً با سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی ارتباط برقرار می‌کنند، این ارتباط بین سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی و مشتریان و تأمین‌کنندگان نزدیک‌تر می‌شود. این امر منجر به کاهش ضایعات و اشتباهات، شراکت تجاری سودآورتر و زنجیره تأمین سراسری چابک‌تر می‌شود.

قابلیت ارتباط مستقیم محصولات با سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی و به‌روزرسانی مقادیر دستی همچنین می‌تواند باعث حذف کار خسته‌کننده و زمان صرف شده برای مدیریت موجودی شود. به‌روزرسانی آنی و دقیق می‌تواند در کل سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی تحول بنیادین ایجاد کند که فاصله جغرافیایی را بلاموضوع ساخته و به تولیدکنندگان امکان مدیریت موجودی ذخیره شده یا موجودی واقع در انبارهای تدارکات شخص ثالث را می‌دهد. به جای وابستگی به یک کارمند در آن انبار برای گزارش سطح موجودی، تولیدکنندگان همیشه اشراف دقیقی بر اوضاع خواهند داشت.

 

هوش تجاری و پایش زمان واقعی

سنجه های هوش تجاری که معمولاً همراه سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی آماده موجود در بازار عرضه می‌شوند، داده‌های مربوط به گذشته را ارائه می‌دهند، نظیر خلاصه‌ای از معاملات گذشته. با استفاده از اینترنت اشیای صنعتی، می‌توانیم انتظار دیدن سنجه هایی را داشته باشیم که واقعیت کنونی را نشان دهند و هوش تجاری واقعی و عملی را امکان‌پذیر سازند.

نرم‌افزار نگهداری دستگاه مفروض که پایش لحظه‌ای را میسر می‌سازد، مدت‌هاست وجود دارد، به ویژه در صنعت فرآوری. اما اینها راهکارهای محلی هستند. اینترنت اشیا ، موقعیت مکانی را حذف میکند تا شرکت‌ها بتوانند بر عملکرد دستگاه در هر نقطه از جهان نظارت داشته باشند.

افزون بر مدیریت نگهداری ماشین، اینترنت اشیا تجزیه و تحلیل های اجتماعی و ارتباط مستقیم با مشتریان را ممکن می‌سازد. دسترس‌پذیری فوری داده‌ها پیرامون مشتریان و بازار، نوعی پخش زنده، مشابه یک کانال خبری تلویزیونی ایجاد می‌کند. این امر تا حد زیادی به مدیران در تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی بی‌نقص برای زنجیره‌های تأمین توزیع، برنامه زمان‌بندی کارخانه و تأمین منابع کمک می‌کند.

در این دنیای جدید، متریک‌های هوش تجاری تغییرات پارامترهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی را مستقیماً هدایت کرده و برنامه‌ریزی منابع سازمانی را از «سیستم ثبت» به «سیستم هوشمند» تبدیل می‌کنند. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی قادر خواهد بود تا براساس داده‌های لحظه‌ای و دقیق، برای مدیران کارخانه و زنجیره تأمین توصیه‌های مستقیم ایجاد کند.

همچنین استقرار قابلیت‌های پیشرفته هوش تجاری آسان تر از همیشه است. سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی امروزی، که بخش عمده عملکردشان در ابر است، مجموعه‌ای دقیقاً تعریف شده از ماژول‌ها نیستند، بلکه بسیاری از آنها بازارهایی ارائه می‌دهند که امکان خرید و افزودن مستقیم برنامه‌های جدید برای عملکردهایی مانند هوش تجاری پیشرفته را به کاربران می‌دهد.

 

در اولویت قرار دادن امنیت سایبری

امنیت سایبری یک دغدغه واضح و به‌حق تولیدکنندگان است و با توجه به اینکه با ظهور اینترنت اشیا، محصولات بیش از هر زمان دیگری به هم متصل شده‌اند، باید در اولویت قرار گیرد. لیکن اینترنت اشیا واقعیت جدیدی از زندگیست و تولیدکنندگان نباید به دلیل خطرات امنیتی واقعی یا خیالی از آن دوری گزینند، بلکه باید رویکرد فعال خود در به‌کارگیری فناوری جدید را با رویکردی به همان اندازه جسورانه با امنیت سایبری توأم سازند.

انجام ارزیابی ریسک امنیت سایبری، تست نفوذ سالانه یا شش‌ماهه – که در آن متخصصان امنیتی سعی می‌کنند تا با نفوذ به سیستم‌های فناوری اطلاعات یا برنامه‌های تولیدکننده، نقاط ضعف را شناسایی کنند – و اسکن آسیب‌پذیری ماهانه بهترین شیوه‌ها جهت حصول اطمینان از امنیت مداوم داده‌هاست. با این حال، با ظهور اینترنت اشیا، تولیدکنندگانی که از این فناوری استفاده می‌کنند همچنین باید اطمینان یابند که این دستگاه‌ها را در فعالیت‌های ارزیابی ریسک و تست امنیتی خود جای داده‌اند. علاوه بر این، مهم است که تولیدکنندگان در صورت بروز یک رخنه امنیتی، برنامه واکنش بحران از قبل تدارک دیده باشند. داشتن مشاوران حقوقی و ارتباطات و طرح اقدام دقیق برای ارتباط فعال با مشتریان و مطبوعات، تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا به خوبی از پس هر بحرانی برآیند.

 

به حداکثر رساندن قابلیت برنامه‌ریزی منابع سازمانی در دنیای اینترنت اشیا

هرچند برخی تولیدکنندگان در حال حاضر به افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در هزینه و مزایای رقابتی اینترنت صنعتی اشیا پی برده‌اند، اما برخی دیگر در این میان به کندی عمل می‌کنند. با این حال، زمینه برای تولیدکنندگان از هر اندازه‌ای مهیا شده تا بتوانند با اینترنت اشیا در کسب‌وکارها و عملیات برنامه‌ریزی منابع سازمانی خود انقلابی ایجاد کنند. امروزه، تولیدکنندگان ابزارهایی در اختیار دارند که از اینترنت اشیا استفاده می کنند تا افزایش بهره‌وری را محقق سازند و کسب‌وکارهایشان را تقویت کنند.

منبع : industry week