اینترنت اشیا صنعتی چگونه می تواند سیستم ERP شما را بهبود ببخشد؟

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) به شرکت‌ها در جهت مدیریت نیازهای عملیاتی متعدد، از جمله حفظ سطح موجودی، پردازش سفارشات و دسترسی به الزامات حسابداری کمک می‌کند.

با این حال ERP برای کسانی که می‌خواهند سیستم‌های خود را به تجهیزات اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) متصل کنند گزینه‌ای نسبتاً جدید به شمار می‌آید. این رویکرد نوظهور به کاربران در بهبود اثربخشی نرم‌افزار ERP و دستیابی به نتایج بهتر کمک خواهد کرد. در ادامه به برخی مزایای بالقوه‌ی یکپارچه‌سازی ابزارهای ERP با IIoT اشاره می کنیم :

 

1. قابلیت فعالسازی صورتحساب‌های مناسب‌تر برای کالاها

بسیاری از سیستم‌های ERP امکان استفاده از ابزارهایی همچون ارائه‌ی صورتحساب‌های دقیق هنگام خرید کالا را میسر می‌کنند. با این حال اضافه کردن IIoT به این سیستم‌ها می‌تواند منجر به رفع تأخیرهایی شود که در هنگام سفارش مجدد مشتریان بوجود می‌آید.

شرکت تجهیزات صنعتی اوهایو جرگنز (Ohio’s Jergens) این کار را با نصب دستگاه‌های فروش خودکار و هوشمند در فروشگاه‌های خود به انجام رساند. بدین ترتیب کارکنان شرکت این امکان را داشتند تا تأییدیه‌ی موجودی محصولاتی همانند عینک‌های ایمنی یا آچار را به سادگی و با سرعت دریافت کنند، بدین ترتیب که بارکدهای مربوط به محصولات را اسکن کرده و سپس دستگاه بصورت خودکار ابزارها و تجهیزات لازم را به آنها ارائه می‌کند. در ادامه صورتحسابی براساس قیمت توافق شده صادر می‌شود. پس از نصب این سیستم، شرکت توانست بهره‌وری فعالیت‌های خود را تا 30 درصد افزایش دهد.

پر کردن مجدد موجودی ماشین نیز ساده است. مسیرهای مربوط به ماشین‌هایی که بایستی موجودی‌شان تجدید شود برای رانندگان بخش تدارکات ارسال می‌شود. بدین ترتیب آنها می‌توانند از طریق آیپدهای ( Ipad )خود نسبت به میزان تجهیزات مورد نیاز برای مکان‌های مورد نظر مطلع شوند. این روش در قیاس با روش‌های پیشین که تجدید موجودی انبار فرآیندی دستی داشت منجر به صرفه‌جویی چشمگیری در زمان می‌شود. کیفیت خدمات به مشتریان نیز از این طریق بهبود می‌یابد. ضمن اینکه توافق اولیه بر سر قیمت باعث عدم نیاز به سفارش خرید یا قیمت پیشنهادی خواهد شد.

 

2. کاهش نیاز به فرآیندهای دستی پر کردن مجدد انبار

سیستم ERP به کارکنان شرکت کمک می‌کند آمار و اطلاعات فروش و موجودی را بررسی کرده و از آن برای تصمیم‌گیری درباره‌ی زمان سفارش مجدد استفاده کنند. بدین ترتیب نگرش مناسب‌تری نسبت به موجودی انبار بدست آمده و از کمبود لوازم مورد نیاز در آینده جلوگیری می‌شود. در عین حال می‌توان با بهره‌گیری از IIoT به مزایای بیشتری نیز دست پیدا کرد.

یکی از گزینه‌ها برای انجام این کار استفاده از حسگرهای هوشمندی است که منابع موجود را با توجه به شاخصه‌هایی همچون وزن مورد سنجش قرار می‌دهند. وقتی مقدار موجودی کلی تجهیزات به زیر پارامترهای تعیین شده می‌رسد کاربران قادر خواهند بود با توجه به آستانه‌های تعیین شده نسبت به شارژ مجدد اقدام کنند. این رویکرد از احتمال بروز فراموشی در افراد پس از هشدار سیستم ERP جلوگیری به عمل می‌آورد. وقتی از حسگرهای هوشمند استفاده می‌شود، از موقعیت‌هایی که در آنها کاربران سفارش‌هایی بیشتر یا کمتر از مقدار لازم ارائه می‌کنند نیز اجتناب خواهد شد. بدین ترتیب استفاده از حسگرهای هوشمند در کنار سیستم ERP می‌تواند صرفه‌جویی مالی را به همراه داشته و از اتمام ضروریات مورد نیاز جلوگیری به عمل آورد.

 

3. امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

اگرچه استفاده از سیستم‌های ERP به خودی خود منجر به تسهیل در تصمیم‌گیری‌های داده محور می‌شود،  افزودن IIoT به آن این روند را تسریع کرده و احتمال بروز خطا را نیز کاهش می‌دهد. کارکنان همیشه داده‌های مورد نیاز سیستم ERP را بصورت دستی وارد می‌کردند. این فرآیند زمان‌بر بوده و همیشه امکان خطا در آن وجود داشت، خطاهایی همچون زدن کلید نادرست، وارد کردن داده‌ها در ستون اشتباه و غیره. اما وقتی سیستم ERP با IIoT یکپارچه شود، امکان جمع‌آوری داده‌ها بصورت خودکار و در زمان واقعی فراهم شده و بدین ترتیب کارکنان این امکان را خواهند یافت تا براساس جدیدترین اطلاعات تصمیمات دقیقی اتخاذ کنند. این مزیت فوق‌العاده باعث پاسخگویی بهتر شرکت شده و امکان بهره‌گیری از اقدامات فعال بجای اقدامات واکنشی را میسر می‌کند.

بعنوان مثال فرآیندی همچون سنجش موتور الکتریکی را در نظر بگیرید. عواملی مانند تغییرات دمایی و ارتعاش بیش از حد باعث تضعیف عایق و سخت‌افزار موتور شده و ریسک خرابی را افزایش می دهد. چنانچه بدنه‌ی موتور به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند اتلاف حرارتی را کاهش دهد. سنجش موتور الکتریکی یکی از روش‌های مؤثر برای درک وضعیت دقیق دستگاه پیش از بروز هرگونه خطا به شمار می‌آید. از این طریق حتی می‌توان مشکلات کوچکی را که بسیاری از سیستم‌ها قادر به یافتن آنها نیستند شناسایی کرد. با توجه به اینکه حسگرهای IIoT بصورت مداوم داده‌های موجود را جمع‌آوری می‌کنند، مدیران شرکت می‌توانند فوراً نسبت به الزامات تعمیرات و نگهداری آگاه شوند. بدست آوردن این اطلاعات ارزشمند باعث می‌شود برنامه‌ریزی آزمایشات مختلف و پیشگیرانه در زمان مناسب صورت گرفته، و با تسریع در عملکرد از مشکلات مختلف اجتناب شود.

 

4. به حداقل رساندن محصولات معیوب در عین حفظ کیفیت

افزایش محصولات معیوب باعث بیشتر شدن اقلام برگشتی خواهد شد. معمولاً در سیستم‌های ERP قابلیت تسریع پردازش محصولات بازگشتی و ردیابی محصولات در حین تولید وجود دارد. این ویژگی‌ها بسیار حیاتی هستند. در عین حال با افزودن تجهیزات اینترنت اشیاء صنعتی (IIoT) می‌توان به رفع مشکلات بیشتر اقدام کرد. بدین ترتیب تولید کنندگان و مدیران زنجیره‌ی تأمین این امکان را خواهند داشت تا پیش از رسیدن محصولات به دست مشتریان تمامی مشکلات موجود را شناسایی و برطرف سازند. حسگرهای IIoT با قابلیت تجزیه و تحلیل جریان‌های داده‌ای مختلف باعث گسترش درک و بینش شرکت در مورد فرآیند تولید می‌شوند. هدف از این کار بهره‌گیری از داده‌ها به منظور حفظ کیفیت و کاهش مشکلات ناشی از نقص در محصولات خواهد بود. به کمک سیستم ERP می‌توان اطلاعات ارزشمندی را در مورد روند محصولات برگشتی به دست آورد و از آن در رفع خرابی دستگاه‌ها یا توجه به الزامات نظارتی مناسب‌تر بهره گرفت.

بعنوان مثال فرض کنید یک شرکت از تجهیزات IIoT به منظور رفع مشکل نسبتاً تازه‌ی شکایت مشتریان از خرابی محصولات بهره می‌گیرد. این مسئله باعث شده تا مشتریان به تأمین کنندگان دیگری روی بیاورند. به کمک سیستم ERP می‌توان دریافت در یک بازه‌ی زمانی معین چه اقلامی و به دلیل بروز چه نوع نقایصی برگشت داده شده‌اند. در ادامه از این سوابق برای مکان‌یابی حسگرهای IIoT به منظور بررسی مشکلات دستگاه‌ها و دلایل بروز نقص در محصولات تولیدی استفاده می‌شود. چنانچه بتوان تمامی قطعات و تجهیزات موجود در خط تولید را با دقت مورد بررسی قرار داد، به سادگی امکان برطرف ساختن مشکلات منجر به نقص فراهم شده و نرخ محصولات بازگشتی به سرعت کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب کارکرد سیستم ERP تنها به تأیید میزان محصولات بازگشتی خلاصه نخواهد شد، بلکه می‌توان از آن در کنار تجهیزات IIoT برای افزایش بهره‌وری شرکت به شکل مناسب‌تری استفاده کرد.

 

افزایش قابلیت‌های سیستم ERP

 

با توجه به مزایای بهره‌گیری از تجهیزات IIoT که در بالا ذکر شد به خوبی می‌توان فهمید چرا شرکت‌ها باید از اینگونه تجهیزات در کنار سیستم‌های ERP استفاده کرده و قابلیت‌های این سیستم‌ها را افزایش دهند. استفاده‌ی همزمان از IIoT و ERP اطلاعات ارزشمندی را به منظور پشتیبانی از عملیات و فرآیندهای مختلف در اختیار کاربران قرار داده، و رهبران شرکت‌ها قادر خواهند بود براساس داده‌های معتبر تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری اتخاذ کنند.

منبع : erpnews